WEBSWAN.IR

WEBSWAN.IR
پیوندهای روزانه

نگهداری کفش چرم

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ق.ظ

 روش های شناخت چرم طبیعی از مصنوعی

چرم طبیعی محصولی گران است. به همین دلیل برخی سوءاستفاده گران، چرم های مصنوعی را با چرب زبانی به افرادی که توان تشخیص آن را ندارند به عنوان طبیعی و اصل می فروشند. راه تشخیص آن البته سخت است، اما برخی روش های ذیل، احتمالادر تشخیص درست کمک تان خواهد کرد:
    
    * تا آنجا که می توانید کفش های چرمی را از فروشندگان معتبر و قابل اطمینان بخرید، چون تشخیص محصولات دوخته شده که پشت چرم در آنها دیده نمی شود سخت تر است.
    
    * چرم طبیعی نرم و منعطف است، اما در نوع مصنوعی اندکی زبری را می توان زیر دست ها لمس کرد.

    
    * چرم طبیعی ضدآب نیست، اما در برابر خیسی و آب مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
    
    * به بافت چرم دقت زیادی کنید؛ زبری یا نرمی، منافذ و ریز و درشتی بافتی که در چرم های طبیعی دیده می شود، یکنواخت نیست در حالی که کفش های مصنوعی به واسطه تولید انبوه با دستگاه، بافت، گره و الگویی یکسان و یکنواخت دارند.
    
    * به قسمت های برش خورده کفش دقت کنید؛ اگر چرم مصنوعی باشد در این قسمت ها شکل و حالت خاصی مثل لبه های مواد پلاستیکی پیدا می کند.
    
    * پشت چرم طبیعی اندکی پُرز دارد که بسختی می توان آن را از خود چرم جدا کرد، حال آن که پشت چرم های مصنوعی یا پُرزی چسبیده که راحت تر کنده و جدا می شود یا نشانی از تار و پود را می توان دید که حاکی از نخی و بافته ای بودن و در نتیجه غیرطبیعی و صنعتی بودن چرم است.
    مرا هست کفشی ز عصر حجر
    
    راهنمای نگهداری و افزایش عمر کفش
    کفش ها از جنس های متفاوتی مانند جیر، چرم، کتان و... ساخته شده اند و کاربردهای متفاوتی همچون اداری، ورزشی، ایمنی، معمولی، مهمانی و... دارند. برای نظافت و نگهداری هر کدام روش های مشترک یا مخصوص به آن جنس وجود دارد. علاوه بر این، گذشت زمان و کارکرد زیاد هم سبب کاهش عمر آنها می شود. برای افزایش عمر و نگهداری و نظافت کفش ها این راه ها را امتحان کنید:
    * یادتان باشد کفش های چرمی را در برابر آفتاب و وسایل گرمایشی قرار ندهید. حتی اگر کفش چرمی تان به دلایلی خیس شده باشد برای خشک کردنش به آفتاب یا این وسایل گرمایشی متوسل نشوید، چون با این کار باعث ایجاد ترک و همچنین خشکی بیش از حد کفش خواهید شد. با روزنامه یا پارچه و حوله ای خشک داخل آن را پر کنید تا رطوبت کفش به آرامی به کاغذ روزنامه یا پارچه منتقل شود.
    
    * کفش های پارچه ای را می توان با مقداری پودر تالک و برس کشیدن تمیز کرد.
    
    * لکه های روی کفش جیر را با مداد پاک کن تمیز کنید. نگاه داشتن این کفش ها جلوی بخار آب و کشیدن برس مخصوص کفش های جیر روی آنها هم لکه های سخت جان تر را از بین می برد. اگر هنوز هم لکه هایی روی آن دیده می شود، چاره کار تکه ای کاغذ سمباده بسیار نرم و با دقت تمیز کردن لکه است.
    
    * به کفش های ورنی می توانید با مالیدن اندکی وازلین برای جلوگیری از پوسته شدن و ترک خوردن آن عمر بیشتری بدهید.
    
    * برای جلوگیری از خم شدن و افتادن ساق های بلند کفش، چکمه یا پوتین، مقوای دستمال کاغذی رول را درون آنها بگذارید. اگر از قبل پیشگیری نکرده اید و حالاکار از کار گذشته، حوله یا دستمالی نمدار را گرداگرد مقوای رول شکل دستمال کاغذی بپیچید و بگذارید رطوبت ساق های کفشتان را به حالت اصلی درآورد.
    
    * کفشی را که شوره ناشی از باران یا برفی بر آن نشسته باید با ساخت مخلوطی شامل اندکی سرکه سفید به اضافه آب پاک کرد. اگر به گلیسیرین دسترسی دارید، این ماده هم مفید است.
    
    * اگر قصد شستن کفش کتانی خود را دارید، آن را در کیسه ای پارچه ای (کیسه های نخی برنج هم مناسبند) بگذارید و مستقیم آن را داخل ماشین لباسشویی با زمان و دور کم کنید. کیسه از بازشدن بندها و گیر کردن در جداره دستگاه جلوگیری می کند. به جای پودر هم می توان از شامپوی فرش برای پاک شدن بهتر آن استفاده کرد.
    
    * کفش های رنگ روشن را می توان با مقداری خمیردندان و پنبه تمیز کرد.
    
    * برای محافظت از کفش چرمی هر چند وقت یکبار به آن اندکی اسپری ضد آب کلونیل بپاشید و مراقب باشید مواد شیمیایی و حلال هایی مانند عطر و ادکلن به آنها نپاشد، چون این مواد دشمن چرم است. حتی واکس مخصوص چرم را نیز نباید زیاد استفاده کرد زیرا منفذهای آن را بسته، سبب تعریق پایتان می شود.
    
    * برای جلوگیری از بو گرفتن کفش می توانید اندکی پودر زاج در آن بریزید.
   

نظرات (۴)

I think that eveгything typed was actually very logicaⅼ.
However, think about this, suppose y᧐u ϲomposed a catϲhiеr title?
I ain't suggesting your information isn't solid, however suppose you adɗed a post title that graƅbed
a person'ѕ attention? I mean نگهداری کفش چرم :
: WᎬBSWAN.IR is a littⅼe boring. Уoᥙ ought to look at
Yahoo's front page and watch how they create article headlines to get viewers intereѕted.
You might add a related video or a related picture or two to gгab readers interested about
what you've got to saу. Just my opinion, it would bring your
blog a little livelier.
پاسخ:
Thank you for your help
سلام.یه لنکه کفش چرم من دخترم با لکه پاکن وآب وآغشته وتغیر رنگ واز حالت صیقلی بیرون آمده چکار کنم که به حالت اولیه برگرده .مرسی
راستی فراموش کردم بپرسم.. از واکس های فوری موجود در بازار میشه برای تمیز کردن کفش چرم استفاده کرد یا خیر؟
سلام ممنونم خیلی مفید بود...
فقط یه سوال داشتم من شنیدم که باید هر هفته یعنی هفته ای یک بار کفش چرم رو به واکس آغشته کرد بعد در معرض نور خورشید قرار داد تا جذب بشه.. با توجه به مطلب شما چرم نباید گرما ببینه و در معرض آفتاب باشه.. اطلاع من اشتباهه؟؟؟؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">